Φτιαξε ένα βίντεο

1) Φτιάξε ένα βίντεο που να παρουσιάζεις τα μέρη ενός σύγχρονου σπιτιού.

Ταυτίζονται με τα αρχαία σπίτια; Δες τις εικόνες Α και Β για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

Σχεδιαστική αναπαράσταση και τομή αρχαίας ελληνικής οικίας, όπου διακρίνονται και ονοματίζονται όλοι οι χώροι του σπιτιού. Στο ισόγειο, αμέσως μετά την είσοδο υπάρχει το αίθριο με τον οικιακό βωμό, όπου οι ένοικοι θυσίαζαν στους θεούς. Γύρω από το αίθριο αναπτύσσονταν τα δωμάτια της οικίας, όπως το εργαστήριο, το καθιστικό, η τραπεζαρία, όπου λάμβαναν χώρα τα συμπόσια, η κουζίνα με τις αποθήκες και το λουτρό, ενώ στον επάνω όροφο βλέπουμε τον γυναικωνίτη και κάποια επιπλέον υπνοδωμάτια.

Εικόνα Β:

Σχεδιαστική αναπαράσταση και τομή αρχαίας ελληνικής οικίας, όπου διακρίνονται και ονοματίζονται όλοι οι χώροι του σπιτιού. Στο ισόγειο διακρίνεται η αυλή με το πηγάδι, από όπου οι ένοικοι αντλούν πόσιμο νερό, αριστερά βλέπουμε το λουτρό ενώ δεξιά τον ανδρώνα, τον χώρο συμποσίων, και πίσω την κουζίνα. Στον πάνω όροφο βρίσκονται τα υπνοδωμάτια και ο γυναικωνίτης.

2) Φτιάξε ένα βίντεο που να παρουσιάζεις έναν σύγχρονο γυναικωνίτη, δηλαδή ένα δωμάτιο κοριτσιού.

Βλέπε τις εικόνες, Α, Β, Γ, Δ και Ε για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

Σχεδιαστική αναπαράσταση και τομή αρχαίας ελληνικής οικίας, όπου διακρίνονται και ονοματίζονται όλοι οι χώροι του σπιτιού. Στον άνω όροφο διακρίνουμε τον γυναικωνίτη, το δωμάτιο όπου διέμενε η οικοδέσποινα και τα παιδιά. Στην εικόνα βλέπουμε την οικοδέσποινα με τη δούλα της να φροντίζουν τα νήπια, ενώ στο βάθος του δωματίου μια γυναίκα δουλεύει στον αργαλειό, δραστηριότητα καθαρά γυναικεία.

Εικόνα Β:

Αναπαράσταση γυναικωνίτη (από το χώρο Nouvelle του Ωραιόκαστρου Θεσσαλονίκης, από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Διατροφικό Θεματικό Πάρκο: Αρχαιοελληνικό Αγρόκτημα). Στην εικόνα αναπαρίστασαι σκηνή καλλωπισμού μιας γυναίκας, η οποία είναι καθήμενη, κρατά κάτοπτρο και βάφει τα μάτια της. Στο τραπέζι δίπλα της είναι ακουμπισμένα τα "ψιμύθια", τα καλλυντικά της.

Εικόνα Γ:

Σκηνή γυναικωνίτη. Αριστερά βλέπουμε μια καθήμενη γυναίκα σε "κλισμό" (καρέκλα με πλάτη), φορά ιμάτιο πάνω από χιτώνα και "σφενδόνη" (κεφαλόδεσμος, ένα είδος κορδέλας για τα μαλλιά) στα μαλλιά της, ενώ μπροστά της μια όρθια γυναίκα κρατά ένα είδος υφάσματος, σαν σεντόνι. Οι εργασίες της υφαντικής γίνονταν στον γυναικωνίτη των αρχαίων ελληνικών οικιών.

Εικόνα Δ:

Σκηνή γυναικωνίτη, όπου οι γυναίκες επεξεργάζονται μαλλί. Η πρώτη, όρθια, κρατά στα χέρια της λεκάνη με μαλλί, η δεύτερη, καθήμενη, στρέφεται προς την πρώτη και τείνει το χέρι της προς μια δεύτεη λεκάνη με μαλλί, που είναι ακουμπησμένη κάτω. Η τρίτη γυναίκα είναι όρθια και γνέθει το μαλλί.

Εικόνα Ε:

Σκηνή γυναικωνίτη. Αριστερά μια δούλα παρουσιάζει την κοσμηματοθήκη στην κυρία της, που κάθεται δεξιά της σε κλισμό, ενώ στο κέντρο ένας έφηβος κοιτάζει προς μια καθισμένη γυναίκα, η οποία κρατά ένα βρέφος.

3) Φτιάξε ένα βίντεο που να παρουσιάζεις σύγχρονα κοσμήματα (σε σχέση με τα αρχαία ελληνικά κοσμήματα).

4) Φτιάξε ένα βίντεο από σύγχρονη αίθουσα διδασκαλίας.

Τι διαφορές εντοπίζεις με την αρχαία παράλληλο; Βλέπε τις εικόνες Α, Β και Γ για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

Αναπαράσταση αρχαίου ελληνικού σχολείου. Βλέπουμε στη μικρή αίθουσα επτά μαθητές, μόνο αγόρια, να γράφουν πάνω σε κερωμένες πλάκες, τα "πυξία", με "στύλο", το τετράδιο και το μολύβι της εποχής, ενώ ο δάσκαλός τους, ο "γραμματιστής", που δίδασκε ανάγνωση, γραφή και λίγη αριθμητική, τους δίνει οδηγίες.

Εικόνα Β:

Σκηνή σχολείου. Αριστερά κάθεται σε "δίφρο" (είδος καθίσματος) ο αυλοδιδάσκαλος, ο οποίος διδάσκει στο μαθητή του, που στέκεται μπροστά του, αυλό. Από πάνω του κρέμονται ένας κανόνας, ένα "πυξίον" και μία λύρα. Δεξιά τους κάθεται σε "δίφρο" ο γραμματιστής, που διορθώνει το "πυξίον" ενός μαθητή του.

Εικόνα Γ:

Σκηνή σχολείου. Στο μέσο της παράστασης ένας γραμματιστής καθισμένος σε "κλισμό" (καρέκλα με πλάτη) έχει ξετυλίξει έναν πάπυρο στον οποίο διαβάζουμε την αρχή ίσως κάποιου διθύραμβου που θα εξυμνούσε τα κατορθώματα του Αχιλλέα στην Τροία, κοντά στο Σκάμανδρο

ποταμό: ΜΟΙΣΑΜΟΙΑΦΙΣΚΑΜΑΝΔΡΟΝΕΥΡΩΝΑΡΧΟΜΑΙΑΕΙΝΔΕΝ (Μοῖσά μοι ἀ[μ]φί Σκάμανδρον ἐϋ[ρ]οον ἄρχομαι ἀείνδεν). Μπροστά του στέκεται ο μαθητής και δεξιά ο παιδαγωγός, ο δούλος που συνόδευε το μαθητή στο σχολείο του. Ο τρόπος που έχει διπλωμένα τα πόδια του δεν είναι και τόσο ευπρεπής, δηλωτικό της ταπεινής, ίσως βαρβαρικής, καταγωγής του. Στα αριστερά ένας δάσκαλος μαθαίνει στο μαθητή του λύρα. Και οι δύο κάθονται σε "δίφρους". Κρέμονται από αριστερά προς τα δεξιά: μια "κύλικα", μια λύρα, ένα κιβώτιο που ίσως περιέχει κυλίνδρους, μια "συβήνη" (θήκη αυλών), μια δεύτερη λύρα και μια δεύτερη "κύλικα".

5) Φτιάξε ένα βίντεο που να παρουσιάζεις σύγχρονα πήλινα σκεύη.

6) Φτιάξε ένα βίντεο που να παρουσιάζεις τρόφιμα που να σου θυμίζουν ένα αρχαίο ελληνικό γεύμα.

Βλέπε τις εικόνες, Α, Β, Γ, Δ και Ε για να βοηθηθείς

Εικόνα Α:

Φωτογραφία που παρουσιάζει σιτηρά, όπως κριθάρι, σιτάρι και τα παράγωγά τους, το αλεύρι, το ψωμί, διάφορα κέικ και μπισκότα. Τα σιτηρά ήταν πρωταγωνιστής της διατροφής των αρχαίων Ελλήνων.

Εικόνα Β:

Φωτογραφία που δείχνει άλλη μία βασική τροφή των αρχαίων Ελλήνων, τις ελιές και το ελαιόλαδο, που παράγεται από αυτές.

Εικόνα Γ:

Φωτογραφία που παρουσιάζει σταφύλια και το παράγωγό τους, το κρασί, αγαπημένο ποτό των αρχαίων Ελλήνων.

Εικόνα Δ:

Σκηνή προετοιμασίας θυσίας. Ένας άνδρας μέσης ηλικίας κρατά ένα μεγάλο μαχαίρι ενώ ο δούλος του κρατά σφιχτά και ετοιμάζεται να τοποθετήσει στο βωμό έναν χοίρο, ώστε να θυσιαστεί.

Εικόνα Ε:

"Ιχθυοπινάκιο" (είδος πιάτου) με παραστάσεις διάφορων θαλασσινών.

7) Φτιάξε ένα βίντεο που να παρουσιάζεις προϊόντα από σιτηρά.

Δες την εικόνα Α για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

Φωτογραφία που παρουσιάζει σιτηρά, όπως κριθάρι, σιτάρι και τα παράγωγά τους, το αλεύρι, το ψωμί, διάφορα κέικ και μπισκότα. Τα σιτηρά ήταν πρωταγωνιστής της διατροφής των αρχαίων Ελλήνων.

8) Φτιάξε ένα βίντεο που να παρουσιάζεις σύγχρονα εργαλεία – προϊόντα της μεταλλουργίας.

9) Φτιάξε ένα βίντεο που να παρουσιάζεις αθλήματα που κατάγονται από την αρχαία ελληνική παράδοση.

Βλέπε τις εικόνες, Α, Β, Γ, Δ και Ε για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

Μαρμάρινο άγαλμα του Μύρωνα, γνωστού γλύπτη της αρχαιότητας, που απεικονίζει έναν δισκοβόλο, που ετοιμάζεται να πετάξει τον δίσκο του.

Εικόνα Β:

Σκηνή άθλησης. Αριστερά παρουσιάζονται δύο αθλητές πυγμαχίας, που φορούν "χειρόκτια" (γάντια πυγμαχίας), ενώ η κεντρική σκηνή αφορά δύο αθλητές του παγκρατίου με τον εκπαιδευτή τους, τον "παιδοτρίβη". Στο άθλημα αυτό απαγορευόταν ο αθλητής να δαγκώσει ή να προσπαθήσει να τραυματίσει το μάτι του αντιπάλου, γι' αυτό και ο εκπαιδευτής στην παράσταση ετοιμάζεται να χτυπήσει τους αθλητές με το ραβδί του.

Εικόνα Γ:

Σκηνή αγώνα παγκρατίου, από την πίσω όψη παναθηναϊκού αμφορέα. Στη σκηνή εικονίζονται δύο παγκρατιαστές με τον "ελλανοδίκη", τον διαιτητή που ελέγχει αν ο αγώνας διεξάγεται σύμφωνα με το ευ αγωνίζεσθαι. 

Εικόνα Δ:

Σκηνή με αγώνα δρομέων. Εικονίζονται πέντε δρομείς, γυμνοί, καθώς στην αρχαιότητα οι αθλητές κατά τη διάρκεια των αγωνισμάτων δε φορούσαν ρούχα.

Εικόνα Ε:

Σκηνή ακοντιστή. Ο αθλητής κρατά στο αριστερό χέρι το ακόντιο και είναι έτοιμος για τη ρίψη.

10) Φτιάξε ένα βίντεο που να παρουσιάζεις τα μαθήματα που διδάσκεσαι.

Έχουν σχέση με τα μαθήματα που διδάσκονταν οι έφηβοι στην αρχαία Ελλάδα; Βλέπε τις εικόνες, Α, Β, Γ, Δ και Ε για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

Σκηνή άθλησης. Στην παράσταση του αγγείου απεικονίζονται δύο έφηβοι αθλητές, ο δεξιά κρατά δίσκο. Δεξιά τους στέκεται ο εκπαιδευτής τους, ο "παιδοτρίβης", ο οποίος τους δίνει οδηγίες.

Εικόνα Β:

Σκηνή σχολείου. Αριστερά κάθεται σε "δίφρο" (είδος καθίσματος) ο αυλοδιδάσκαλος, ο οποίος διδάσκει στο μαθητή του, που στέκεται μπροστά του, μουσική και ειδικότερα αυλό. Από πάνω του κρέμονται ένας κανόνας, ένα "πυξίον" και μία λύρα. Δεξιά τους κάθεται σε "δίφρο" ο "γραμματιστής", διδάσκαλος της ανάγνωσης, της γραφής και στοιχείων αριθμητικής, που διορθώνει το "πυξίον" ενός μαθητή του, ο οποίος στέκεται μπροστά του. Δεξιά είναι καθισμένος ο "παιδαγωγός", ο δούλος που συνόδευε τον μαθητή στο σχολείο του.

Εικόνα Γ:

Σκηνή διδασκαλίας μουσικής. Αριστερά εικονίζεται ένας γηραιός "κιθαριστής", ο δάσκαλος μουσικής σε ένα αρχαίο ελληνικό σχολείο, ο οποίος διδάσκει στο μαθητή του τη λύρα. Από πάνω τους κρέμεται μία κιθάρα, ένα άλλο αρχαίο ελληνικό έγχορδο μουσικό όργανο.

Εικόνα Δ:

Σκηνή όπου αριστερά ο "παιδοτρίβης" υποδέχεται τον μαθητή του, δίνοντάς του τη "στλεγγίδα", εργαλείο για την αφαίρεση του λαδιού με τον ιδρώτα και το χώμα μετά την προπόνηση του αθλητή. Ο μαθητής δεξιά μόλις έχει επιστρέψει από το μάθημα μουσικής, καθώς κρατά ακόμα τη λύρα του.

Εικόνα Ε:

Σκηνή σχολείου. Στην παράσταση εικονίζεται μαθητής καθισμένος σε "δίφρο" να γράφει με "στύλο" στο "πυξίον", τις κερωμένες πλάκες που χρησιμοποιούταν στην αρχαιότητα εν είδει τετραδίου.

digital plan
espa
eu