Ζωγράφισε κάτι

1) Ζωγράφισε ένα αρχαίο σπίτι, όπως το φαντάζεσαι.

Επίσης, δες και τις εικόνες Α και Β για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

 

Σχεδιαστική αναπαράσταση και τομή αρχαίας οικίας ρωμαϊκών χρόνων, όπου διακρίνονται στο ισόγειο σε πρώτο πλάνο η κουζίνα, τα υπνοδωμάτια και ένας κήπος, ενώ σε δεύτερο πλάνο το αίθριο και το περιστύλιο με τον φυτεμένο χώρο και την δεξαμενή νερού.

Εικόνα Β:

Σχεδιαστική αναπαράσταση και τομή αρχαίας ελληνικής οικίας, όπου διακρίνονται και ονοματίζονται όλοι οι χώροι του σπιτιού. Στο ισόγειο, αμέσως μετά την είσοδο υπάρχει το αίθριο με τον οικιακό βωμό, όπου οι ένοικοι θυσίαζαν στους θεούς. Γύρω από το αίθριο αναπτύσσονταν τα δωμάτια της οικίας, όπως το εργαστήριο, το καθιστικό, η τραπεζαρία, όπου λάμβαναν χώρα τα συμπόσια, η κουζίνα με τις αποθήκες και το λουτρό, ενώ στον επάνω όροφο βλέπουμε τον γυναικωνίτη και κάποια επιπλέον υπνοδωμάτια.

2) Ζωγράφισε ένα αρχαίο σχολείο, όπως το φαντάζεσαι.

Βλέπε τις εικόνες Α, Β και Γ για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

Αναπαράσταση αρχαίου ελληνικού σχολείου. Βλέπουμε στη μικρή αίθουσα επτά μαθητές, μόνο αγόρια, να γράφουν πάνω σε κερωμένες πλάκες, τα "πυξία", με "στύλο", το τετράδιο και το μολύβι της εποχής, ενώ ο δάσκαλός τους, ο "γραμματιστής", που δίδασκε ανάγνωση, γραφή και λίγη αριθμητική, τους δίνει οδηγίες.

 

Εικόνα Β:

Σκηνή σχολείου. Αριστερά κάθεται σε "δίφρο" (είδος καθίσματος) ο αυλοδιδάσκαλος, ο οποίος διδάσκει στο μαθητή του, που στέκεται μπροστά του, αυλό. Από πάνω του κρέμονται ένας κανόνας, ένα "πυξίον" και μία λύρα. Δεξιά τους κάθεται σε "δίφρο" ο γραμματιστής, που διορθώνει το "πυξίον" ενός μαθητή του.

 

Εικόνα Γ:

Σκηνή σχολείου. Στο μέσο της παράστασης ένας γραμματιστής καθισμένος σε "κλισμό" (καρέκλα με πλάτη) έχει ξετυλίξει έναν πάπυρο στον οποίο διαβάζουμε την αρχή ίσως κάποιου διθύραμβου που θα εξυμνούσε τα κατορθώματα του Αχιλλέα στην Τροία, κοντά στο Σκάμανδρο ποταμό: ΜΟΙΣΑΜΟΙΑΦΙΣΚΑΜΑΝΔΡΟΝΕΥΡΩΝΑΡΧΟΜΑΙΑΕΙΝΔΕΝ

(Μοῖσά μοι ἀ[μ]φί Σκάμανδρον ἐϋ[ρ]οον ἄρχομαι ἀείνδεν). Μπροστά του στέκεται ο μαθητής και δεξιά ο "παιδαγωγός", ο δούλος που συνόδευε το μαθητή στο σχολείο του. Ο τρόπος που έχει διπλωμένα τα πόδια του δεν είναι και τόσο ευπρεπής, δηλωτικό της ταπεινής, ίσως βαρβαρικής, καταγωγής του. Στα αριστερά ένας δάσκαλος μαθαίνει στο μαθητή του λύρα. Και οι δύο κάθονται σε "δίφρους". Κρέμονται από αριστερά προς τα δεξιά: μια "κύλικα", μια λύρα, ένα κιβώτιο που ίσως περιέχει κυλίνδρους, μια "συβήνη" (θήκη αυλών), μια δεύτερη λύρα και μια δεύτερη "κύλικα".

3) Ζωγράφισε τον ταύρο της Κρήτης.

4) Ζωγράφισε ένα αρχαίο όπλο.

5) Ζωγράφισε ένα συμπόσιο, δηλαδή ένα δείπνο(ανθρώπους γύρω από ένα στρωμένο τραπέζι για δείπνο).

Δες τις εικόνες Α, Β, Γ, Δ για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

Σκηνή συμποσίου, όπου τέσσερις άνδρες παρουσιάζονται ανακεκλιμένοι, με τους αριστερούς τους αγκώνες να ακουμπούν σε μαξιλάρια, όλοι φορούν στεφάνια στο κεφάλι τους. Οι δύο πρώτοι έχουν σηκωμένο το δεξί τους χέρι, σε χειρονομία που δείχνει ότι διασκεδάζουν, ο τρίτος κρατά "κάνθαρο" (αγγείο πόσης) και ο τέταρτος "ρυτό" με τη μορφή αλόγου (αγγείο σερβιρίσματος) όπου χύνει το περιεχόμενό του σε μία "φιάλη" (αγγείο κυρίως για σπονδές, δηλαδή προσφορές σε θεούς). Μπροστά τους παίζει μουσική μια "αυλητρίδα", ενώ δίπλα της απεικονίζοντα τα χαμηλά τραπέζια όπου ήταν τοποθετημένο το φαγητό των συμποσιαστών.

Εικόνα Β:

Σκηνή συμποσίου. Τέσσερις άντρες είναι ξαπλωμένοι, ακουμπώντας τον αριστερό τους αγκώνα σε μαξιλάρια. Όλοι έχουν ταινία στα μαλλιά τους. Ο πρώτος από αριστερά, ο τρίτος και ο τέταρτος κρατούν  "κύλικα" (είδος κούπας). Ο τέταρτος παίζει "κότταβο" (παιχνίδι των αρχαίων κατά το οποίο έριχναν το υπόλοιπο μιας "κύλικας" σε κάποιο στόχο).

Εικόνα Γ:

Σχεδιαστική αναπαράσταση ενός δωματίου, όπου λάμβαναν χώρα τα συμπόσια. Τα κρεβάτια ήταν τοποθετημένα έτσι ώστε να ακουμπούν όλα στον τοίχο και να αφήνουν κενό στη μέση. Μπροστά από κάθε κλίνη υπήρχε και ένα κοντό τραπέζι, για να τοποθετούνται τα διάφορα εδέσματα και ποτά. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αρχαίοι Έλληνες δειπνούσαν ανακεκλιμένοι, όπως βλέπουμε από τους δύο άντρες της αναπαράστασης.

Εικόνα Δ:

Σκηνή συμποσίου. Τέσσερις άντρες είναι ξαπλωμένοι, ακουμπώντας τον αριστερό τους αγκώνα σε μαξιλάρια. Όλοι έχουν στεφάνια στο κεφάλι τους. Ο πρώτος από αριστερά και το τρίτος φαίνεται να ακούν την "αυλητρίδα", ενώ ο δεύτερος και ο τέταρτος κρατούν "κύλικα" (είδος κούπας) και φαίνεται να παίζουν "κότταβο" (παιχνίδι των αρχαίων κατά το οποίο έριχναν το υπόλοιπο μιας "κύλικας" σε κάποιο στόχο).

6) Ζωγράφισε ένα ζευγάρι σκουλαρίκια (ενώτια).

7) Ζωγράφισε κάποια τρόφιμα που έτρωγαν οι αρχαίοι Έλληνες.

Δες τις εικόνες Α, Β, Γ, Δ και Ε για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

Φωτογραφία που παρουσιάζει σιτηρά, όπως κριθάρι, σιτάρι και τα παράγωγά τους, το αλεύρι, το ψωμί, διάφορα κέικ και μπισκότα. Τα σιτηρά ήταν πρωταγωνιστής της διατροφής των αρχαίων Ελλήνων.

Εικόνα Β:

Φωτογραφία που δείχνει άλλη μία βασική τροφή των αρχαίων Ελλήνων, τις ελιές και το ελαιόλαδο, που παράγεται από αυτές.

Εικόνα Γ:

Φωτογραφία που παρουσιάζει σταφύλια και το παράγωγό τους, το κρασί, αγαπημένο ποτό των αρχαίων Ελλήνων.

 

Εικόνα Δ:

Σκηνή προετοιμασίας θυσίας. Ένας άνδρας μέσης ηλικίας κρατά ένα μεγάλο μαχαίρι ενώ ο δούλος του κρατά σφιχτά και ετοιμάζεται να τοποθετήσει στο βωμό έναν χοίρο, ώστε να θυσιαστεί.

 

Εικόνα Ε:

"Ιχθυοπινάκιο" (είδος πιάτου) με παραστάσεις διάφορων θαλασσινών.

8) Ζωγράφισε ένα αγγείο που σου έκανε εντύπωση.

 

9) Ζωγράφισε έναν αθλητή εν ώρα άσκησης (να τρέχει, να σηκώνει βάρη, να πετάει δίσκο κτλ.)

Δες τις εικόνες Α, Β, Γ, Δ και Ε για να βοηθηθείς.

Εικόνα Α:

Μαρμάρινο άγαλμα του Μύρωνα, γνωστού γλύπτη της αρχαιότητας, που απεικονίζει έναν δισκοβόλο, που ετοιμάζεται να πετάξει τον δίσκο του.

Εικόνα Β:

Τοιχογραφία που βρέθηκε σε οικία του προϊστορικού οικισμού του Ακρωτηρίου, στη Θήρα. Εικονίζει δύο αγόρια, ηλικίας 6 με 8 ετών, που φορούν "περίζωμα" (φαρδιά ζώνη που φοριώταν στη μέση) και "χειρόκτια" (γάντια πυγμαχίας) και επιδίδονται στο άθλημα της πυγμαχίας. Ο αθλητής αριστερά φορά επίσης κοσμήματα, όπως "περιδέραιο" (κολιέ), περιβραχιόνιο, χρυσό σκουλαρίκι και "περισφύριο" (βραχιόλι για τον αστράγαλο), ενώ και τα δύο παιδιά έχουν ξυρισμένα στο πλάι το κεφάλι, ενώ έχουν αφήσει αξύριστους μόνο "πλόκαμους" (τούφες μαλλιών) από τη κορυφή του κεφαλιού.

Εικόνα Γ:

Παναθηναϊκός "αμφορέας" (αγγείο που δινόταν στους νικητές σε αθλητικούς αγώνες που λάμβαναν χώρα κατά τη διάρκεια της γιορτής των Παναθηναίων προς τιμήν της θεάς Αθηνάς) με παράσταση δρομέων. Ο πρώτος από δεξιά είναι ο νικητής του αγώνα που κοιτά πίσω προς τους συναθλητές τους. Ο μεσαίος τερματίζει δεύτερος ενώ ο αθλητής αριστερά τρίτος.

 

Εικόνα Δ:

Σκηνή ακοντιστή. Ο αθλητής κρατά στο αριστερό χέρι το ακόντιο και είναι έτοιμος για τη ρίψη.

 

Εικόνα Ε:

Τοιχογραφία με σκηνή ταυροκαθαψίων, που βρέθηκε στο παλάτι της Κνωσού. Στη μέση της σκηνής εικονίζεται ο ταύρος, ο οποίος τρέχει ορμητικά προς τα αριστερά. Πίσω και μπροστά από τον ταύρο εικονίζονται δύο γυναίκες, η μία κρατιέται από τα κέρατά του και η δεύτερη ετοιμάζεται να εκτελέσει ακροβατική κίνηση, ενώ ένας άνδρας στηρίζεται στην πλάτη του ζώου και κάνει ακροβατικά. Το άθλημα των ταυροκαθαψίων ήταν δημοφιλές στη μινωική Κρήτη, και λάμβανε χώρα σε γιορτές αφιερωμένες στον Ποσειδώνα.

digital plan
espa
eu